Eet je spieren gezond

Eet je spieren gezondMensen die met hun gewicht bezig zijn, hebben vaak het idee dat je alleen te maken kan hebben met overgewicht. Maar mensen die naast afvallen ook willen aankomen in spiermassa en dus willen droogtrainen, lopen een verhoogd risico op ondervoeding.

Dat geldt ook voor 65 plussers. Onderzoek toont aan dat maar liefst 1 op de 10 mensen van boven de 65 ondervoed is, vaak zonder het zelf te merken.

 

Wat is ondervoeding?

Ondervoeding houdt in dat je minder energie binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft. Daar ligt ook de crux met afvallen, want dan is het juist de bedoeling dat je “ondervoeding” in de hand werkt.

Maar dat is niet helemaal waar, want bij ondervoeding is afvallen niet het doel. Ondervoeding houdt dus in dat je binnen een maand een aantal kilo afvalt. Als dat 5% van je lichaamsgewicht is en je dit niet als doel had, spreekt men van ondervoeding. Je kunt je BMI controleren om te bepalen of je ondervoed bent of niet.

Bij 65 plussers is de BMI lager dan 20, wanneer men het over ondervoeding heeft.

 

Gevolgen van ondervoeding

Iemand die ondervoed is, loopt meer risico dan anderen op gezondheidsproblemen. Een aantal negatieve gevolgen van ondervoeding zijn onder meer:

  • Het verliezen van gewicht zonder dat dit de bedoeling is;
  • Het afbreken van spieren en spiermassa die slinkt;
  • Een slechtere conditie;
  • Verhoogd risico op botbreuken;
  • Verminderde weerstand en meer kans op kwaaltjes en ziektes.

Het herstel van ziekten zal bij mensen die ondervoed zijn ook langer duren dan bij mensen die een gezond gewicht hebben.

 

Symptomen

Wil je weten of je zelf ondervoed bent? Dan zijn er een aantal symptomen waar je last van kan hebben. Mensen die ondervoed zijn hebben vaak een misselijk gevoel, maar zijn ook nog eens vaak moe. Ze voelen zich verward, duizelig en gestrest. Niet zelden gaat ondervoeding gepaard aan stemmingswisselingen.

Het is overigens verkeerd om aan te nemen dat dikkere mensen (mensen met overgewicht) niet ondervoed kunnen raken. Ondervoeding behelst bij hen een tekort aan eiwitten en beweging.

 

Voorkom ondervoeding

Wat moet je nu doen om te zorgen dat je niet ondervoed raakt of uit je ondervoeding komt? In de eerste plaats is het verstandig om naar de huisarts te gaan en hier aan de bel te trekken. Daarnaast is het belangrijk om je voedingspatroon aan te passen.

 

Eet je spieren weer gezond

Het komt er dus op neer dat je jezelf weer gezond moet eten. Voorkomen en genezen gaan dus samen als je je houdt aan een aantal richtlijnen met het oog op voeding. Hieronder sommen we die richtlijnen graag voor je op:

  • Eet eiwitrijke producten. Eiwitten hebben een herstellende functie voor je spieren, maar bouwen spieren ook nog eens sneller op. Eiwitten vind je in vlees, kip, ei, melkproducten en vleesvervangers.
  • Eet gezonde tussendoortjes, zoals walnoten en peulvruchten. Vermijd koek en beschuit met zoete producten.
  • Blijf veel bewegen, want daardoor bouw je spiermassa op.
  • Houd je gewicht in de gaten door regelmatig op de weegschaal te staan.

Bewaren

Wanneer moet ik een eiwitshake nemen?

Vaak zie je sporters kort voor of kort na de workout een eiwisthake drinken. Is dit met een reden? En is er nou echt een beste moment voor het nemen van een eiwitshake? Je leest het hieronder.

 

Voor of na de training?

Een eiwitshake na een training kan jou inderdaad helpen op sneller te herstellen. Maar dit is alleen noodzakelijk als je nog niet voldoende eiwitten hebt gegeten twee tot drie uren voorafgaande aan de training. Het maakt volgens onderzoek weinig tot niets uit of je een shake neemt voor of na de training. Belangrijker is om te kijken naar de eiwitinname over de gehele dag. Het moment doet er weinig toe.

 

Hoeveel eiwitten moet ik nemen?

De hoeveelheid eiwitten hangt af van hoeveel je dagelijks beweegt. Bij iemand die niet of nooit sport is 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht aan te raden. Bij duursporters ligt dit aantal alweer hoger namelijk; 1,2 tot 1,5 gram. En voor krachtsporters 1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

 

Langzame en snelle eiwitten

Er zijn verschillende soorten eiwitbronnen te koop. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Whey wordt bijvoorbeeld sneller opgenomen dan cadeine. Bijvoorbeeld een eiwitshake met caseïne gedurende dag en rondom je training een eiwitshake met een blend van verschillende soorten wheys. Als je beide gebruikt, ben je er zeker van dat je de gehele dag voldoende eiwitten binnen krijgt.

 

Bron: FIT.nl

Algehele gezondheid met het Dash dieetplan

Een revolutie in de wereld van gezondheid en diëten wordt gevormd door het Dash dieetplan. Dit uitgebreide dieet heeft niet alleen gewichtsverlies tot doel, maar pakt de algehele gezondheid aan.

Van hart- en vaatziekten tot diabetes en van obesitas tot een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol. Met het Dash dieet werk je aan een gezondere versie van jezelf. En dat door op voeding te letten.

 

Revolutionair

Het Dash dieet is revolutionair te noemen, omdat het – als eerste dieet – niet alleen richt op afvallen. Afvallen is slechts een secundair doel. Het primaire doel is om de totale gezondheid te verbeteren.

Dat is nieuw.

Geen enkel ander dieet richt zich op de algehele fysieke gezondheid. Op zich is de gedachtegang logisch. Want wie te maken heeft met overgewicht, heeft in veel gevallen ook te maken met een van de volgende symptomen of verschijningen:

  • Een te hoge bloeddruk;
  • Een te hoog cholesterol;
  • Een te hoge suikerspiegel (diabetes);
  • Hart- en vaatziekten.

Door dus bij de bron te beginnen, neem je niet alleen het afvallen mee, maar ook de andere welvaartsziekten. Want het is duidelijk dat het Dash dieetplan zich wapent tegen wat we welvaarsziekten mogen noemen.

 

Welvaart heeft ziek gemaakt

Het mag duidelijk zijn, met ruim 50% van alleen al de Nederlandse bevolking, is overgewicht wereldwijd een groot probleem. Ook oorzaak nummer 1 van sterfte (zeker vroegtijdig).

De redenen daarvoor zijn toe te schrijven aan hoe goed we het eigenlijk hebben. Voeding is niet meer zozeer een primaire levensbehoefte, maar ook een luxemiddel geworden. We jagen niet meer achter ons vlees aan, we plukken niet meer onze groenten en ons fruit, maar we kopen alles kant-en-klaar in de supermarkt.

Het feit dat zoveel voedsel beschikbaar moet zijn, heeft natuurlijk nadelen. Er worden allerlei toevoegingen aan gedaan (denk aan de E-nummers, koolhydraten, suikers, smaakstoffen en ga zo maar door) waardoor voeding niet meer natuurlijk is.

We eten met zijn alleen veel te ongezond, veel te vet en teveel koolhydraten. Dat maakt ons niet alleen dik, maar zorgt ook voor hartproblemen, een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte. In veel gevallen leidt het ook direct tot een te hoge suikerspiegel.

 

Wat doet het Dash dieet?

Het Dash dieetplan is de uitkomst voor mensen die zich intussen aangesproken voelen. Dash helpt je om kritisch naar je huidige voedingspatroon te kijken. Het helpt je om inzicht te krijgen in hoe je eet en drinkt, hoe je omgaat met stress en hoe ongezond je eigenlijk bezig bent.

In plaats van een roofbouw op je lichaam te plegen, ga je ermee aan de slag om gezonder te leven. Dash dieetplan helpt je daarbij door schema’s en informatie te geven, maar ook met behulp van boodschappenlijstjes en recepten.

 

Dash dieet iets voor jou?

Wil je niet alleen overgewicht aanpakken, maar ook gezonder gaan leven? Je cholesterol weer op normale hoogte krijgen, je bloeddruk laten dalen, leren hoe om te gaan met stress en hoe te leven met diabetes?

Dan is het Dash dieetplan een allesomvattend plan dat je niet alleen helpt op streefgewicht te komen, maar ook zorgdraagt voor een algehele gezondheid.

Het Dash dieet is een revolutie die nog lang van zich zal laten horen.

Weight Watchers

b4w   september 1, 2016   2 Reacties op Weight Watchers

Weight Watchers is al actief sinds de jaren zestig van de vorige eeuw. In 1963 werd Weight Watchers (zoals we het van oorsprong Amerikaanse bedrijf nu kennen) opgericht door moeder en huisvrouw Jane Nidetch. Zij had te kampen met overgewicht en zocht een haalbare en tegelijk prettige manier van gewicht verliezen.

Dat heeft geresulteerd in een methode die nu, ruim een halve eeuw later, nog steeds veelvuldig gebruikt wordt. Sterker nog: presentatrice en celeberty Oprah Winfrey heeft een meerderheidsaandeel in dit dieet gekocht.

Weight Watchers straalt vertrouwen uit, maar ook plezier. Want afvallen hoeft geen straf te zijn.

 

Theorie achter Weight Watchers

Eigenlijk was het het idee van Jane Nidetch om mensen duidelijk te maken dat afvallen ook kan op een manier die niet vervelend is. De meeste diëten in die tijd – maar ook de vele crash diëten die er vandaag de dag te vinden zijn, en dat zijn er nog meer dan in de jaren zestig – zorgden ervoor dat afvallen allesbehalve prettig was. Mensen kregen last van stemmingswisselingen, voelden honger, kregen krampen in de buik en ga zo maar door.

Afvallen was afzien, want je mocht vrijwel niks meer eten.

Jane Nidetch vond dat je best wat lekkers mag eten, zolang dit maar met mate gebeurde. Dit is wat men nu kan terugvinden als Weight Watchers Propoints. Het puntensysteem van Weight Watchers. Hoe werkt dat puntensysteem precies?

 

Puntensysteem en afvallen

Het dieet van Weight Watchers is eigenlijk heel eenvoudig. Lekker eten mag, als het maar gecompenseerd wordt. Dat betekent dat je best een gebakje mag eten, of af en toe eens een portie friet.

Weight Watchers deelt alle vormen van voeding in in punten. Vette en over het algemeen ongezondere voeding krijgt meer punten dan gezonde voeding. Friet is bijvoorbeeld 5 punten, terwijl een appel of een snee brood maar 1 punt is.

Afhankelijk van je gewicht mag je per dag een x aantal punten. Wil je bijvoorbeeld 15 kilo afvallen, dan kom je aan – even heel fictief – 30 punten per dag. Je mag dan voor 30 punten eten. Meer is niet toegestaan, minder mag.

Wil je op een bepaalde dag meer eten? Dan kan dat, zolang je het een dag ervoor of er na maar compenseert. Bijvoorbeeld 40 punten op de feestdag en 20 punten op de dag erna of ervoor. Op die manier blijft je gewicht in balans en haal je het beste uit het dieet van Weight Watchers.

 

Wereldwijde hit

Het Weight Watchers dieet is wereldwijd een hit. Overal ter wereld is het dieet bekend en vallen mensen vele kilo’s per jaar af door het dieet te volgen. Het toekennen van punten aan producten is intussen door meer diëten overgenomen, wat aangeeft dat Weight Watchers hier een goede snaar mee heeft weten te raken.

Mensen die graag gewicht willen verliezen en voor hun gevoel alles al geprobeerd hebben, kunnen zeker veel baat hebben bij het dieet van Weight Watchers. Je vindt op de website van Weight Watchers – nadat je toegang hebt gekregen – heerlijke recepten en manieren van bewegen die je zeker zullen helpen om nog meer resultaat te boeken en sneller tot je streefgewicht te komen.