Blijf jij jojoën? Doe er wat aan!

Niets is zo vervelend als allerlei pogingen om af te vallen, die keer op keer weer in het water vallen. Je valt af, maar komt even hard weer aan. Dat wordt jojoën genoemd. Jojoën met je gewicht is niet alleen erg vervelend, maar ook nog eens ongezond. Want je lichaam krijgt steeds weer die klap te verduren van te dik worden, extreem afvallen en weer dik worden. Schommelen met je gewicht moet je dus ten alle tijden zien te voorkomen. Maar hoe die je dat? In dit artikel geven we je enkele handreikingen die kunnen werken.

Blijf jij jojoen

Een goed dieet

In de eerste plaats valt en staat het succes van afvallen met een goed dieet. Volg jij een dieet? Dan is de kans groot dat je veel handreikingen krijgt die je kunnen helpen om het beste effect te bereiken. Slanker worden met een dieet werkt voor veel mensen, al dient wel een onderscheid gemaakt te worden in het type dieet dat je volgt. Zo zijn de crash diëten geen goed voorbeeld. Je valt met die diëten weliswaar in gewicht af, maar zal weinig tot geen vetmassa verbranden. Je lichaam maakt namelijk eerst vocht en spiermassa kapot om aan de vereiste energie te komen.

Een dieet waar je wel van op aan kunt is een koolhydaatarm dieet, een zogenaamd low carb diet. Je eet hierbij veel minder koolhydraten dan je daarvoor deed en zal op die manier veel minder insuline opslaan als vet. Een koolhydraatarm dieet kun je heel eenvoudig zelf volgen door een weekmenu te nemen en dit na te leven.

Stel jezelf een doel en… bouw af

Je afslankavontuur eindigt vaak als de weegschaal je streefgewicht aangeeft of daar in de buurt zit. Daarna gaan de remmen vaak weer los en eigenlijk (wees eerlijk) is het helemaal niet gel dat je in een mum van tijd weer bent aangekomen. Je vervalt namelijk in oude patronen. Je gaat weer teveel vet eten en je lichaam went aan dit nieuwe systeem.

Waar gaat het mis?

Zeer waarschijnlijk in het afbouwen. Nadat je je doel bereikt hebt, ben je er nog niet. Je zou kunnen zeggen dat iemand die zijn of haar streefgewicht bereikt heeft, pas op de helft is van het hele afslanken. Nu komt namelijk het moeilijkste (en dat is waar veel diëten wel de focus op leggen): het consolideren. Het is nu zaak om je nieuwe patroon aan te houden.

Afbouwen is dus belangrijk. Blijf deels je dieet volgen en laat het deels los. Blijf je tevreden en kom je niet weer aan? Bouw dan verder af.

In het geval van een koolhydraatarm dieet is het zaak om gewoon koolhydraatarm te blijven koken. Je bent hier nu toch mee bezig, het werkt, en je kunt dat dus makkelijk in stand houden.

Beweging

Ook beweging is van optimaal belang als het aankomt op jojoën. Door te blijven bewegen verbrand je meer energie en geef je vetvorming dus geen plaats meer. Beweging kun je zoeken waar je maar wil: van een verre wandeling tot wat vaker de trap pakken in plaats van de lift.

 

Één reactie op “Blijf jij jojoën? Doe er wat aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *