Eet je spieren gezond

Eet je spieren gezondMensen die met hun gewicht bezig zijn, hebben vaak het idee dat je alleen te maken kan hebben met overgewicht. Maar mensen die naast afvallen ook willen aankomen in spiermassa en dus willen droogtrainen, lopen een verhoogd risico op ondervoeding.

Dat geldt ook voor 65 plussers. Onderzoek toont aan dat maar liefst 1 op de 10 mensen van boven de 65 ondervoed is, vaak zonder het zelf te merken.

 

Wat is ondervoeding?

Ondervoeding houdt in dat je minder energie binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft. Daar ligt ook de crux met afvallen, want dan is het juist de bedoeling dat je “ondervoeding” in de hand werkt.

Maar dat is niet helemaal waar, want bij ondervoeding is afvallen niet het doel. Ondervoeding houdt dus in dat je binnen een maand een aantal kilo afvalt. Als dat 5% van je lichaamsgewicht is en je dit niet als doel had, spreekt men van ondervoeding. Je kunt je BMI controleren om te bepalen of je ondervoed bent of niet.

Bij 65 plussers is de BMI lager dan 20, wanneer men het over ondervoeding heeft.

 

Gevolgen van ondervoeding

Iemand die ondervoed is, loopt meer risico dan anderen op gezondheidsproblemen. Een aantal negatieve gevolgen van ondervoeding zijn onder meer:

  • Het verliezen van gewicht zonder dat dit de bedoeling is;
  • Het afbreken van spieren en spiermassa die slinkt;
  • Een slechtere conditie;
  • Verhoogd risico op botbreuken;
  • Verminderde weerstand en meer kans op kwaaltjes en ziektes.

Het herstel van ziekten zal bij mensen die ondervoed zijn ook langer duren dan bij mensen die een gezond gewicht hebben.

 

Symptomen

Wil je weten of je zelf ondervoed bent? Dan zijn er een aantal symptomen waar je last van kan hebben. Mensen die ondervoed zijn hebben vaak een misselijk gevoel, maar zijn ook nog eens vaak moe. Ze voelen zich verward, duizelig en gestrest. Niet zelden gaat ondervoeding gepaard aan stemmingswisselingen.

Het is overigens verkeerd om aan te nemen dat dikkere mensen (mensen met overgewicht) niet ondervoed kunnen raken. Ondervoeding behelst bij hen een tekort aan eiwitten en beweging.

 

Voorkom ondervoeding

Wat moet je nu doen om te zorgen dat je niet ondervoed raakt of uit je ondervoeding komt? In de eerste plaats is het verstandig om naar de huisarts te gaan en hier aan de bel te trekken. Daarnaast is het belangrijk om je voedingspatroon aan te passen.

 

Eet je spieren weer gezond

Het komt er dus op neer dat je jezelf weer gezond moet eten. Voorkomen en genezen gaan dus samen als je je houdt aan een aantal richtlijnen met het oog op voeding. Hieronder sommen we die richtlijnen graag voor je op:

  • Eet eiwitrijke producten. Eiwitten hebben een herstellende functie voor je spieren, maar bouwen spieren ook nog eens sneller op. Eiwitten vind je in vlees, kip, ei, melkproducten en vleesvervangers.
  • Eet gezonde tussendoortjes, zoals walnoten en peulvruchten. Vermijd koek en beschuit met zoete producten.
  • Blijf veel bewegen, want daardoor bouw je spiermassa op.
  • Houd je gewicht in de gaten door regelmatig op de weegschaal te staan.

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *