Sportsupplementen 101

b4w   december 20, 2017   Geen reacties op Sportsupplementen 101

Je hebt het eindelijk helemaal voor elkaar. Je hebt een gezonde lifestyle gevonden en je zit lekker in je vel. Elke avond heb je een heerlijke maaltijd op tafel staan en drie keer in de week ben je in de sportschool te vinden. Je bent nu alleen klaar voor een nieuwe uitdaging. Je wilt meer uit het sporten halen. Je zoekt op internet wat rond en komt al snel in de wereld van de sportsupplementen terecht. Je komt bij Myprotein woorden tegen als eiwitten, koolhydraten, vitamines, aminozuren en creatine. Je leest alles over de voor- en nadelen en begint de hoop op te geven. Het is bijna onmogelijk om de juiste sportsupplementen voor jouw specifieke behoeftes te vinden. Laten we daarom de voor- en nadelen even vergeten. Het is belangrijk dat je eerst weet wat de verschillende supplementen voor jouw lichaam doen, daarna kun je gerichter zoeken naar de supplementen die voor jouw lichaam belangrijk zijn.

 

Eiwitten voor je spieren

Je zult van eiwitten al vaker gehoord hebben. Of je nu het eiwitdieet bent tegengekomen of de bodybuilders in je sportschool over hun eiwitshakes hebt horen praten. Het is duidelijk dat eiwitten en een gezonde lifestyle onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ons lichaam heeft eiwitten namelijk nodig om spieren op te bouwen. Spieren kunnen pas groeien als ze eerst worden afgebroken. Het klinkt extreem, maar tijdens het sporten worden je spieren tot het uiterste gepusht waardoor kleine spierscheurtjes ontstaan die door de eiwitten in je lichaam weer sterker teruggroeien. Het zal je nu ook niet verbazen dat je vaak spierpijn hebt na het sporten. Eiwitten zijn daarom belangrijk voor het herstel en de groei van je spiermassa. Lees hier meer over eiwitten

 

Koolhydraten voor brandstof

Ook van koolhydraten heb je vast al gehoord. Je zult alleen denken dat koolhydraten juist de vijand zijn. Koolhydraatarme diëten zijn bij iedereen wel bekend. Voor sporters zijn koolhydraten echter heel belangrijk. Tijdens het sporten verbrandt je veel stoffen in je lichaam. Je hoopt natuurlijk dat het grootste gedeelte vet is, maar het feit is dat je lichaam voornamelijk de koolhydraten in het lichaam verbrand. Het is daarom belangrijk dat je genoeg koolhydraten eet als sporter. Koolhydraten zijn namelijk de brandstof voor je lichaam. Je wilt in de sportschool niet met een lege tank komen te staan.

 

Vitamines voor je lichaam

Misschien wel het belangrijkste supplement is vitamines. Dit geldt niet alleen voor sporters, maar voor iedereen die gezond wil leven. Je lichaam heeft vitamines nodig om goed te kunnen presteren. Dit geldt zowel voor mentale focus, als fysieke kracht. Vitamines zijn belangrijk om oververmoeidheid tegen te gaan en je lichaam altijd optimaal te laten functioneren. Het is daarom belangrijk om er altijd voor te zorgen dat je met je voeding en eventueel met supplementen de juiste vitamines binnenkrijgt. Je bent niet de enige die hierin geïnteresseerd is, aldus de Volkskrant.

 

Aminozuren voor je stofwisseling

Dit is waarschijnlijk het sportsupplement waar je nog nooit van gehoord had. Aminozuren zorgen voor de stofwisselingsprocessen in je lichaam. Dit is natuurlijk nog altijd erg onduidelijk. Je lichaam neemt bepaalde stoffen op en zet deze om in bijvoorbeeld energie. Aminozuren bevorderen de opslag van deze stoffen in het lichaam. Zo zorgen aminozuren ervoor dat water, vetten, koolhydraten, proteïnen, mineralen en vitaminen beter worden opgenomen in het lichaam en sneller zullen werken.

 

Creatine voor energie

Het laatste supplement dat op de lijst staat is creatine. Dit is voor de beginnende sporters vaak het meest onbekende sportsupplement. Creatine is een stofje dat in het menselijk lichaam in hele kleine hoeveelheden voorkomt. Het lichaam heeft een bron van energie nodig om spieren te bewegen. Het lichaam kan door de juiste voeding energie aanmaken, maar creatine is een stofje dat direct als energiebron gebruikt kan worden. Voor sporters kan creatine een hulpmiddel zijn om hun spieren voor de volle 100% te trainen.

 

Sportsupplementen voor jou

Nu je een beter beeld hebt van de verschillende sportsupplementen die beschikbaar zijn en beter weet wat je zelf aan je voeding toe kunt voegen, want onthoud wel dat supplementen nooit een vervanging zijn, is het verstandig alle voor- en nadelen te bespreken met een diëtiste of een fitnessinstructeur. Supplementen kunnen namelijk voordelig zijn voor iedereen die betere resultaten wil tijdens het sporten, maar de gezondheid van je lichaam moet altijd het belangrijkste zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *